Saturday, July 10, 2010

Episod 3: Hasratku

"Risa...turun makan!" jerit ibu dari bawah.

Aku segera membuka telekung dan turun. Walaupun sedikit pun rasa lapar itu tidak ada, tetapi untuk membuatkan ibu dan ayahku tidak berfikir yang bukan-bukan mengenai diri ini, ku harus juga menjamah sedikit. Mereka faham akan keadaan ku dan dia yang sering berjauhan malahan sering tidak berhubung. Kerjayanya yang kerap memerlukan dia pergi keluar negara membuatkan aku dan ibu ayahku bertekak apabila membincangkan kedatangannya menjalankan perkara wajib di rumahku.

Mesti tertanya-tanya, apa perkara wajib bukan? Ya, dia pernah berjanji ingin merisik aku dalam masa terdekat. Tetapi seringkali itu juga dia membatalkan hasrat tersebut kerana kehendak pekerjaannya. Ini yang membuatkan ibu dan ayahku kerap membangkitkan hal ini. Adakah dia sebenarnya ingin menjadikan aku surinya atau dia sebenarnya masih ragu-ragu dalam hubungan dan hala tujuan hubungan kami.

Aku segera mengambil tempat di sebelah ibuku. Aku sebenarnya lebih rapat dan manja dengan ayahku, tetapi entah kenapa semakin aku menginjak dewasa ini, semakin aku mendekati ibu. Banyak perkara yang kerap aku kongsikan dengan ibu. Mungkin kerana aku semakin menghampiri usia searas seorang ibu?

"Aik, x makan ke? diet ke?" gurau ayahku apabila aku tidak mengusik langsung pinggan di hadapanku.

"Xlah ayah, tak der maknernyer diet. Cuma Risa x rasa lapa la. Lgpun dah makan tadi sblum balik kat ofis tu. Ingat nak amek lauk je lah..nampak mcm sedap jer ikan sweet sour nih" kataku sambil memotong sedikit ikan tersebut dan meletakkannya dalam pingganku.

Kami hanya makan tanpa dipenuhi perbualan seperti biasa. Mungkin ayah dan ibu tidak mahu membangkitkan isu 'itu'.

Malam aku dipenuhi dengan menonton tv...dari satu rancangan ke satu rancangan aku tonton..tetapi hanya jasadku sahaja yang melihat..tetapi roh aku entah terbang ke mana. Mungkin ke langit ke7...

Bosan menonton, aku naik ke bilik.
"Aih..dah nak pukul 11 dah" keluh ku..cepat sungguh masa berlalu...tetapi kurasakan perjalanan hidupku terasa bosan.

Sejak kecil aku sahaja yang dikira setia duduk di sini, adik-adikku kerap merantau, berpindah negeri kerana tuntutan pelajaran dan kerjaya. Aku masih setia bersama ibu dan ayahku. Dari sekolah rendah hingga ke menara gading masih di negeri Selangor juga. Sehinggakan aku kerja pun aku masih di Kuala Lumpur.

Adakalanya aku terasa cemburu melihat adik-adikku yang dapat berada di luar, luar dari kepompong ini...luar dari rumah ini yang kadang kala kurasakan mengongkong aku. Aku seperti anak kecil yang tidak pernah dilepaskan keluar. Sedangkan umurku sudah hampir menginjak ke 30an.

Aku cemburu melihat adik-adik ku menceritakan aktiviti mereka hujung minggu, keluar dengan kawan - kawan di waktu malam, makan di luar bersama...sedangkan aku semuanya terkawal, Maklumlah..duduk dengan parents ni ada la pantang larang dia. Balik jangan lewat dari jam 10 mlm, hari minggu kene teman ibu ke kenduri, keluar dengan parents teman beli barang..yes i know as a daughter..i should do that. But sometimes, i do need my private life as a single lady...going out late nite with friends..watching movies, eating out, hanging out. Tapi...melainkan aku pindah rumah duduk sorang..then i will be able to do that.

Tapi..since aku masih berada di bawah bumbung rumah ayah dan ibuku, aku haruslah mengikut rules n regulations mereka. Apapun..they just wanted to protect me...hanya kadang kala hasratku yang ingin cuba merasa kenikmatan hidup nite-life dan bergembira dengan kawan-kawan..membuatkan ku adakalnya mudah merajuk dengan mereka.

to be continued...

No comments: