Thursday, July 8, 2010

Episod 1: Epilog

Kelihatan hujan lebat di luar, aku masih lagi berada di ofis ku.
"Sejuknya.."sekilas aku lihat jam di tanganku..
"dah pukul 6.30 dah nih..ibu mesti dah menunggu.." kataku sambil memandang keluar tingkap di belakang mejaku. Hujan masih belum menunjukkan tanda akan berhenti.

Sedang asyik memerhatikan butiran-butiran hujan yang berjujuran di tingkap bilik ku..
tiba - tiba kedenganran lagu Peterpan bertajuk Mungkin Nanti berbunyi nyaring..mengejutkan aku dari khayalanku.
Ku lihat nama 'Ibu' tertera di handphone Motorola milikku. Segera ku angkat,
"Hello"
"Hello, Risa..bila nak ambil ibu ni? Dah nak dekat pukul 7.00 dah ni. Lebat lagi ke hujan di sana?"
"Hujan lebat lagi la ibu. Tapi dah nampak macam reda sikit la dari tadi. tadi kilat ngan guruh berdentum dentam. takut plak nak bawak kereta nanti. Jap lagi Risa keluar ok. Ibu tunggu tempat biasa ok? Dalam 15 minit lg Risa sampai. " Kataku menghentikan kerisauan ibu.

Segera aku capai handbag dan kunci kereta ku. lalu segera aku bergerak keluar ke pintu.
"Dah nak balik dah?" tanya Kak Min pabila melihat aku berjalan menonong keluar.

"Ha ah kak. Ibu dah tunggu lama. Sian dia pulak. Balik dulu ye Kak Min. Akak bila nak balik pulak nih? Dah lewat dah ni." tanya aku pula.

"Akak tunggu husband akak nih ha. Hari ni dia naik motor la pulak, kene tunggu hujan berhenti la jawabnya baru boleh balik. Alang- alang tu, siapkan lah keje sikit ni. Ok, drive carefully k." jawab Kak Min tersenyum.

"Owh..oke. Bubye kak. Balik dulu" kata ku sambil membuka pintu ofis. Aku segera 'punch out' dan menuju ke arah lift.

Sambil menunggu pintu lift buka, aku melihat ke skrin handphone. masih tiada lagi bunyi yang aku nanti-nantikan. Aku mengeluh kecil.

Sebaik sahaja pintu lift terbuka, aku segera masuk dan menekan button "G". Segera aku pergi menuju arah parking kereta ku. Sebaik sahaja aku duduk di dalam kereta MyVi SE yang telah ku beli hampir setahun itu, terus aku membuka radio.

"Tak ada computer masih boleh hidup, tetapi jangan tak ada radio..boleh mati tau" teringat kataku pada adik ku semasa adik ku bising dia tidak boleh hidup tanpa internet.

Ah, apa yang penting sangat..computer hanya aku usik sekali sekala sahaja. Aku guna pun sekadar untuk kerja pejabat sahaja di mana aku perlu masukkan data - data syarikat secara online. Kalau untuk sekadar surfing, bukanlah hobby ku. Mendengar lagu dan menonton tv adalah lebih relaks.

Segera aku memasukkan gear "D" dan meluncur laju ke arah pejabat ibu ku. Mesti ibu dah bosan menunggu.


to be continued....

No comments: