Saturday, August 14, 2010

Episod 4: Cintaku di Awangan

Sedang aku asyik memikirkan keadaan hidupku, tiba - tiba hensetku berbunyi.."Girl, you're my angel..you're my darling angel.." lagu hits dari Shaggy mengejutkan ku dari lamunanku.

Hatiku merasa sungguh gembira bila mendengar bunyi tersebut. Kenapa?..itulah panggilan yang ku tunggu - tunggu sehingga membuatkan aku selalu tak keruan. Segera ku capai henset. Aku tak mahu panggilan tersebut putus tanpa berjawab. Aku rindu suaranya..aku rindu. Aku tidak sanggup menanggung rindu ini lebih lama.

"Hello" pantas aku berkata sejurus aku menjawab.

"Hello ayang. Apa kabar? Sihat?" aku tersenyum..hilang semua kedukaan yang ku tanggung...

"Sihat abang. Mana abang hilang? Lama tak call? " soal aku bertalu..sesungguhnya aku ada kalanya hampir membuat andaian dia sudah berjumpa teman yang lain.

"Abang sihat. la..kan abang dah kata, abang kena pergi outstation kat Singapore. Nie pun abg balik kejap jer. Lusa abg dah kena balik sana. Project abg kat sana tak siap lagi. dah selesai nanti, barulah tak berulang alik kerap ke sana lagi dah." jelasnya panjang lebar.

Aku mencebik. Nasib baik dia tak nampak betapa panjangnya muncungku. Boleh buat penyangkut baju.

"Tahu abang gi S'pore. tapi lama sangat x call. Risau la Risa kat sini. Ntah - ntah abang ada isteri kot kat sana..sebab tu slalu kena gi sana..."rajuk ku.

"Ishk..kesitu pulak. Mana ada..Risa seorang je buah hati abang. Lagi pun kan kita dah berjanji nak bertunang bulan 7 ni. Mana ada abang ada isteri lain...tapi kalau Risa bagi..nanti abang cari satu nak? " usiknya.

"Apa? beranilah..." geram aku..kita pulak diusiknya..

kedengaran tawaan halus di sebelah sana...membuatkan ku lagi geram..

"Abang..jangan la gelak..serius la.."geram ku

Rajukku membuatkan semakin besar gelaknya...

"Abang..."tiba - tiba suaraku bertukar menjadi lembut dan sedikit sayu...

diam..."ya ayang? ada apa?"

"Risa risau...ibu selalu bertanya pasal abang..bila abang nak bawa keluarga abang datang meminang Risa? Ayah pun macam nak tahu, tapi ayah diam je.." tanya ku sambil penuh pengharapan

"Risa, bulan depan...insyaAllah abang akan bawa keluarga abang datang merisik Risa. Boleh? Tapi, tarikhnya abang x janji lagi la. Nanti abang beritahu kemudian." jelasnya

"Mestilah boleh. Nanti abang bagitahu tarikh ok? Boleh lah Risa bagitahu kat ibu dan ayah supaya mereka boleh bersedia." gembiranya aku...

"Risa, nanti kita sambung ok? Risa jaga diri k. Love u Ayang."

"Ok abang. Jaga diri juga. jangan kerja penat sangat. Love u too." balas ku

"Risa..abang janji, hanya Risa akan menjadi suri dalam hidup abang. walau apapun yang berlaku, hanya Risa seorang saja yang abang mahukan." katanya...

lalu talian diputuskan...

Ayat terakhirnya menimbulkan seribu persoalan padaku..."walau apapun yang berlaku"....
kenapa? apa yang akan berlaku? ah..nanti aku tanya balik lah....

Malam ku menjadi indah dan tidurku dihiasi mimpi indah.
benar..cinta itu boleh membuatkan kita sentiasa di awang - awangan...



dan juga boleh membuatkan kita terjatuh....

No comments: