Saturday, December 26, 2009

Can I?...

Salam...
hmm..sepanjang berada kat kampung nih dalam x sampai 2 hari dah...
aku terlihat satu situasi yang sangat menguji minda dan emosi serta keyakinan diri aku...

mampukah aku menjaga ibuku sebagaimana ibuku menjaga nenek ku?..sebagaimana ibuku menjaga kakak ku?..

Kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya..sehinggakan dia sanggup menjaga, membasuh, memandikan, mendukung, memapah anaknya yg sedang sakit..tidak berdaya untuk bangun..membuatkan aku bisa menitiskan air mata..

Sewaktu kecil..anak itu senang di dukung, dijaga, disalinkan pakaian, dibasuh beraknya, kencingnya, ditukarkan lampinnya, disuapkan makanan....dan walapun sudah besar..semasa sakit..kakak ku masih di jaga sedemikian rupa..membuatkan ku terfikir..mampukah aku menjaga ibuku seperti ibuku menjaga kakakku?...

kasih sayang seorang ibu yang tanpa berbelah bahagi membuatkan ku rasa terharu..dan memikirkan betapa pentingnya nilai kasih sayang dalam diri seseorang..

Di kampung pula, melihat ibuku menjaga nenekku yang telah diserang angin ahmar..membuatkkannya lumpuh separuh badan..memakaikannya lampin, baju, memberi makanan..mendukung..memandikan..membuatkan aku terfikir lagi..kasih sayang seorang anak juga sngt penting..
naluri seorang ibu...seorang anak perempuan amat berbeza dengan naluri lelaki..

seorang perempuan menunjukkan kasih sayangnya dengan perbuatan dan menunjukkannya..tetapi lelaki lebih kepada melihat dan memberikan sokongan kebendaan dari belakang..

seorang wanita..perempuan memiliki hati yang halus..mereka mudah tersentuh, mudah mengalirkan air mata..dan dari segi penjagaan ini..mereka sanggup berkorban..
ibu, anak, perempuan, isteri..satu kelebihan dan darjat yang tingg diberikan...bukanlah bebanan yang sukar dipikul..jika dilakukan dengan penuh keikhlasan...

Hmm...agak meleret kali nih posting aku..eehhe..mungkin sbb hujan sepanjang hari kat pekan, pahang nih..ehehe...membuatkan aku jd sentimental sket..
terus terang aku lebih suka suasana yang ceria, gembira...aku x suka suasana yang sunyi..sbb kesunyian akan membawa kedukaan..

adakalanya kita mahu bersendiri..tetapi sebenarnya..kita memerlukan sokongan dari pelbagai pihak..nobody can live alone in this world..they need supports..

Hmm...ingat masa dulu2..zaman sekolah menengah...aku merupakan anak bongsu yg keras kepala..pemarah..degil..penangis..perajuk..semua yg negative adalah kat aku nih..sikit2 nak meninggikan suara..tp aku punya satu kelebihan..pandai memujuk..ahaha...abah aku yg panas baran tuh slalu jer kalah ngan aku..ahaha..kalo dulu adik beradik aku slalu kne rotan sbb x wat keje sekolah..aku x pernah lagi (mungkin sbb tuh aku ngada2)..ahaha..

tp aku buktikan..walaupun aku jenis cenggeng...aku masih boleh berjaya..dan mampu membuatkan parents aku x risau akan diriku..i can take care of myself..hopefully..
n almost seluruh negeri m'sia nih aku dah pernah pergi...cuma sabah jer blom..mebi nxt year kot..insayAllah..

ingat lagi masa orientation kat IPTB..ckp kat Sir Kamal..'sy nih x leh duk diam..mesti berjalan..i love to travel.."

and now its my time to go to Johor...wish me luck..

N to all my frens..n anyone that think they are are my frens...
i wish u all the best jugak!!...ehehe

Love and appreciate all the pople around us....we'll never know when will they leave us..
Maaf di pinta jika ada salah dan silap..
secara sedar atau tidak..
sesungguhnya saya bukan maksum..
saya masih manusia biasa yang selalu melakukan kesilapan..

naper ek sy dok ayat minta2 maaf nih..ehehe
sbb nak mulakan perjalanan..nak memulakan tugas sebagai guru..
harap2 hati dan diri nih bersih..huhu
tbe2 rasa diri nih mcm byk kesalahan..huhu..

apa2pun..
berundur dulu..
Salam..

No comments: