Sunday, June 27, 2010

Gerhana Bulan Separa...

Salam...

aku d Rengit ni...
hmm...apa ek?..
slm, pada 26 June 2010 telah berlaku Gerhana Bulan Separa...apa tuh gerhana bulan?

Kita hanya dapat melihat Gerhana Bulan Separa sahaja kerana di Malaysia tidak dapat melihat kejadian ini secara keseluruhan dari awal hingga akhir. Ini adalah kerana ketika Bulan terbit sekitar waktu Maghrib pada tarikh tersebut, ia sudah pun menghampiri fasa gerhana maksimum.

Gerhana kali ini bukanlah gerhana penuh, hanya lebih kurang separuh sahaja daripada muka bulan akan digelapkan oleh bayang-bayang bumi.


dari:

http://ms.wikipedia.org/wiki/Gerhana_bulan

"Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir. Jenis dan panjang suatu gerhana bulan bergantung pada kedudukan bulan yang relatif kepada nod orbitnya."



pic 1: Fasa- fasa Gerhana Bulan
(pic dr Wikipedia)





pic 2: Cara terjadinya Gerhana Bulan
(pic dr www.MrEclipse.com)



dari laman web:
http://malaysiakini.com/

"Masyarakat Islam digalakkan menunaikan solat sunat khusuf atau solat sunat gerhana bulan sempena dengan fenomena gerhana bulan separa malam ini.

Menurut Agensi Angkasa Negara (Angkasa), gerhana akan bermula dengan fasa penumbra pada pukul 4.57 petang ini dan mencapai tahap gerhana maksimum pada pukul 7.30 malam sebelum dijangka berakhir pada jam 10.22 malam ini."






No comments: